2010, un bon any TIC. Feliç 2011


Jornada ComparTIC Reportatge de 400 colps a Vimeo.


No vull deixar escapar l'últim dia de la dècada per fer una ràpida reflexió i revisió pública al que m'ha suposat el cinqué any en què em trobe embarcat en l'educació 2.0. Una cosa em queda clara: és camí d'experimentació, de cooperació i de gran motivació per a mi i per al meu alumnat. L'ensenyament que s'hi fa és diferent a causa de la metodologia. Aquesta ens obliga a preparar una altra mena d'activitats i també a avaluar d'una altra forma amb la seguretat que l'estudiant aprén molt usant les TIC, es reflexiona més, es requereix un treball lent que interrelaciona les competències de manera productiva. El professorat hem d'aprendre millor a integrar els processos d'aprenentatge per desplegar les múltiples intel·ligències dels estudiants i que arriben així a aprendre a aprendre per tal de provocar en ells autonomia i una iniciativa personal que els faça madurar com a individus. Aquestes competències m'interessen tant que enguany he començat a crear un portfoli electrònic a 4t ESO en wiki per tal que quaranta-vuit xiques i xics publiquen els principals treballs de classe on fan servir també nombroses utilitats multimèdia, on es llegeixen els uns als altres, interactuen i valoren el que fan, activitat que no els agrada massa encara per allò de la "crítica als companys". D'aquest projecte espere elaborar bons apunts al blog l'any pròxim.

L'any 2010 el començava creant dos wikis a 4t ESO, el primer sobre l'explotació d'un llibre de lectura de Jordi Sierra, sobre el qual vaig presentar a la Jornada ComparTIC un petxacutxa en vídeo que descriu l'experiència: 'El relat digital en un projecte de lectura i creació'. El segon era la iniciació d'un petit portfoli per a entendre l'abast del terme en l'ensenyament amb les noves tecnologies.

La xarxa social de què forme part, Un Entre Tants, acabem d'organitzar a desembre una jornada formativa (ComparTIC) amb l'assistència de 76 docents. En pocs dies s'hi exposaran les conclusions i els treballs que enllaçaré ací mateix. El videoreportatge de Jordi Orts que il·lustra aquesta entrada ens acosta al que va suposar l'esdeveniment per als participants. A 1entretants, constituïda com a associació de professorat en data recent, intentem fomentar l'ús de les TIC a l'aula i reflexionar, dins el marc social i educatiu valencià que ens toca viure, sobre desídies, atacs, propostes i bones pràctiques per a subratllar i fomentar la innovació i col·laborar amb les companyes i els companys nouvinguts i veterans en l'alfabetització digital i les noves pràctiques docents.

La meua formació presencial d'enguany al voltant de les TIC continua sent mixta, val a dir, escoltar experiències i relatar-ne, tant les meues com les que he seleccionat, en classes i cursos impartits. He acudit a sis esdeveniments formatius, són molts menys dels que volia: La II Jornada Espurna: Cooperació i metodologies 2.0 per al canvi; La XV Jornada Sociolingüística d'Alcoi: El valencià en l'era digital; V Encuentro de Edublogs, d'Avilés, trobada excel·lent organitzada per Aulablog, sobre la qual no he fet ressenya i per això enllace amb els marcadors de Diigo; les VII Jornades Novadors a Gandia; les jornades d'inici de curs del Cefire: 'Els ritmes del canvi' (sobre educació lenta, TIC i la competència d'aprendre a aprendre); finalment, la nostra, ComparTIC (enllaç dels tuits en Pdf), que pretén motivar i alfabetitzar el professorat en l'ensenyament amb les noves tecnologies per mitjà de la desconferència formativa i les mostres d'algunes experiències TIC.

En formació en centres vaig impartir quatre sessions d'introducció al wiki a l'Institut Malilla de València, i més tard dues sessions al Cefire (Centre de Formació i Recursos) sobre les TIC per a la diversitat de l'aula, així com un curs de 30 hores al mateix Cefire per a introduir el professorat en les Plataformes digitals, les activitats i els recursos electrònics. Aquestes classes han promogut l'interés de molts assistents per aprofundir en la metodologia i educació 2.0 i la majoria continuen des de l'inici fent servir blogs i wikis com a quaderns d'aprenentatge. Ara bé, jo n'he sortit molt enriquit perquè m'han ajudat a destriar el gra de la palla i a entendre que la tecnologia no és en si la innovació, sinó un entorn i un mitjà més per als vells i els nous aprenentatges. Les passes són lentes però consistents, em sembla.

No m'importa esmentar dues frustracions de l'any: la primera fou la fracassada experiència d'habilitar al meu centre un pla lector amb continuïtat. Implicava a 1r ESO durant una hora setmanal a la biblioteca en la 2a i 3a avaluacions. Escàs aprofitament, mala organització i nul·la avaluació dels resultats. Culpes compartides, però de vegades pense que no creiem en algunes activitats bàsiques que intentem promoure ja que les deixem passar amb excessiva facilitat. L'altra frustració ha sigut la cancel·lació de la I Trobada de professors i professores de llengües i TIC que Manuel Rino i Angus Iglesias van començar a organitzar amb força il·lusió. Al post anterior divulgava jo el fantàstic programa d'aquell projecte que hagué de ser cancel·lat principalment pel baixíssim nombre d'inscrits. Representava una excel·lent oportunitat de retrobament i comunicació d'experiències educatives amb l'esperit que Aulablog impregna als seus encontres de juliol. Una vertadera llàstima.

A juliol em vaig batejar a Twitter durant les Jornades Novadors i vaig desactivar alhora el compte de Facebook. El microblogging m'està aportant moltíssima informació que fa desbordar d'inputs el meu cervell. És un gran invent amb el qual espere interactuar més freqüentment. Recorde quan vaig obrir a octubre de 2007 el primer compte de Twitter (@joanot). Encara no hi véiem la utilitat que té avui. Però l'eina ha triomfat, aquesta sí. Quant a Facebook, no dubte de l'enorme difusió que permet com a xarxa social, però no m'agrada gens que tinga la propietat de la meua informació personal i deteste la censura que ha fet tancant molts perfils amics.

Pel que fa a aquest blog, reconec que pateix un seriós abandonament. Tracte d'esbrinar la causa i albire dos motius: tinc dificultat per a escriure de manera fluïda, espontània i amena, informativa i breu. La segona és: llegesc molt, en pantalla d'ordinador i encara en paper -de moment no contemple el llibre digital. Blogs, tuits, xarxes en Ning, la col·lecció Alianza sobre les competències o els dossiers didàctics de la UOC, articles Pdf impresos, etc. Experimente a classe una mica, faig i rep unes hores de formació a l'any. M'encantaria poder parar, meditar i contar-ho tot però bote de seguida a un altre assumpte. M'he d'aplicar personalment el que propugne per als alumnes: l'educació lenta. És un desig per al proper any que vull fer extensiu a tots els qui us sentiu desbordats amb freqüència per la passió de l'ensenyament i l'aprenentatge així com de les noves tecnologies. Parafrasejant la sentència dels promotors de la innovació educativa i les TIC 'una altra escola és possible', també un altre ritme és possible, si més no, per a mi.

El meu desig d'un millor i saludable any 2011 per a tot el professorat que encara us deixeu caure per ací. Espere que puguem continuar compartint troballes i experiències educatives d'èxit. Una abraçada.

Comentaris

Oreto Doménech ha dit…
Estimat Toni,

espere que els teus desitjos de temps i tranquil·litat per reflexionar i escriure s'acomplisquen en aquest nou any que ara comencem.

Per la meua banda, li demane, entre altres coses, poder seguir compartint amb tu lligams de professió i d'amistat.

Una abraçada molt sentida.

BESETS!
Antoni de la Torre ha dit…
Estimada Oreto,

Sempre et donaré les gràcies per ser-hi present i, com avui, ben al costat. Jo també espere que el treball en cooperació que fem a Un Entre Tants siga, a més d'un 'delit' i un plaer, el gra de sorra que promoga una educació i un món millor. Rebeu els meus millors desitjos tu i Francesc. Us abrace ben fort. Fins molt prompte.
Unknown ha dit…
Toni,

Quanta raó que tens! Sovint ens sentim desbordats per la nostra passió per l'ensenyament-aprenentatge i les TIC. Hem d'aprendre a gestionar millor el temps i els recursos.

Espere que s'acomplisquen els teus desitjos.

Bon any 2011!
Antoni de la Torre ha dit…
Benvolguda Alícia,

Moltes gràcies per compartir aquests darrers minuts de l'any igual com la passió per les TIC i l'ensenyament. Em feia falta una miniteràpia de recapitulació de l'any i ara m'adone que no he agraït a les companyes i els companys de viatge com tu tantes il·lusions i esforços que compartim i que ens esperonen per seguir fent projectes en comú. Gràcies pels teus desitjos i espere que continuem col·laborant. Ens fem falta.

Besets i un feliç 2011.
Toni Solano ha dit…
Tant anar i tornar, almenys vàrem coincidir en Novadors. Esperem que al 2011 ens trobem de nou. Feliç 2011
gercarreras ha dit…
Faig "copiar i aferrar" dels teus desitjos.
Tant de bo que es compleixin,
una abraçada
Miriam Civera ha dit…
Ja saps, Toni, pots comptar amb mi per seguir compartint troballes, experiències, idees, projectes, il·lusions... Desitge que la màxima "darrere de l'1 va el 2" ens ajude a dur un bon ritme. Una abraçada.
Antoni de la Torre ha dit…
Salutacions, Antonio, Ger i Míriam. És veritat que amb les TIC anem d'ací cap allà, rebent i donant informació, opinions en diferents entorns virtuals i reals. Això complica, potser, les hores de descans i la reflexió, però no l'anul·la. Espere coincidir amb vosaltres i fer acte de presència més sovint, ja siga als nostres llocs web o en activitats presencials que ens 'donen marxa'. Que tingueu un bon any. Abraçades als tres.
Gemma Lluch ha dit…
Toni, moltes gràcies per la informació. La compartiré amb els meus estudiants. Fas un treball increïble...
Antoni de la Torre ha dit…
Gemma, gràcies a tu per signar la teua visita i per servir-nos a molts de referència important i d'esperó. Açò que faig és un treball normalet però desplegat amb il·lusió i ganes de continuar aprenent i experimentant la innovació. Quant al foment de la lectura, encara em situe en els mínims però confie ampliar idees i recursos. Salutacions cordials.