29 de desembre de 2011

Motius per a llegir (III Congrés Leer.es)

Foto per Maru Doménech a la cloenda del Congrés
"La lectura és l'escriptura en l'ànima" (Plató).
"Guarde dins el cor la persona que em va ensenyar a llegir però no sé qui em va ensenyar a aprendre a llegir."
"S'aprèn a llegir llegint però a parlar no s'aprèn parlant" (Ciceró).
"La lectura és una enorme escola afectiva: em sent vinculat als que han llegit un [determinat] llibre."
"La lectura també ens ensenya a estimar-nos molt sense agradar-nos massa."
"El qui llegeix corre el perill d'esdevenir un altre. Llegir és un acte perillós, de transformació, d'atreviment."
"Aprèn a parlar i a llegir bé llegint, a vincular llengua i cor."
Aquestes són algunes de les frases extretes del discurs de cloenda (àudio enllaçat) amb què el ministre en funcions, Àngel Gabilondo, ens feia alçar-nos en aplaudiments a la fi del III Congrés Leer.es, 'Motius per a llegir'. Fou l'emocionant colofó a unes intenses jornades que van despertar gran interès. Com que enllace ací un bon resum en català de les ponències, elaborat per Míriam Civera, i també he incrustat més avall un breu videoblog del congrés, on ressaltem algunes frases de les diferents aportacions, en aquest apunt em cenyiré a cinc idees que considere imprescindibles de fer servir en l'ensenyament de la lectura.

Des de Finlàndia, Jarkko Hautamäki, en una espessa ponència, va aportar un fum d'idees sobre l'ensenyament del seu país -estadístiques a banda. Però em va cridar especialment l'atenció la consideració que hom té a la part emocional dels estudiants durant el procés d'aprenentatge. Cal tenir molt en compte l'emotivitat de l'alumne, veure com se sent amb els seus dubtes i davant les respostes-aclariments del professor. Aquesta actitud pedagògica es reforça amb els "grups de benestar dels alumnes", que coordinen informació d'alumnes, pares, i activitats docents.

Les biblioteques dels centres educatius, al meu parer desateses o poc aprofitades en els casos que conec, haurien de ser el cor de la promoció de la lectura des de totes les matèries que s'imparteixen en escoles i instituts. A tal efecte, caldria aplicar eines d'autoavaluació de biblioteca per a millorar les pràctiques lectores dels estudiants. El treball d'Elena Martín i Immaculada Vellosillo (descarregable en Pdf) és excel·lent per a implementar la integració curricular de la biblioteca escolar.

Per molts costats es va subratllar la idea que llegir [i escriure] cobra interès a l'aula quan es creen situacions en què la lectura té un sentit, quan hi ha una meta determinada i s'actualitza el pla de lectura (per a què s'està llegint el llibre proposat). Ens hem d'avançar a les expectatives dels alumnes anunciant objectius, buscant perspectives i formulant preguntes. És important que les lectures 'guiades' pel professor orienten, supervisen i mantinguen l'atenció de la lectura tot el temps. Emilio Sánchez ho va deixar ben clar.

Felipe Zayas va establir la necessària distinció entre les situacions reals de lectura i la lectura per a aprendre literatura, entre el foment de la lectura i l'educació literària. Es tracta d'un continuum entre dos sistemes d'activitats diferents sobre els quals el professorat hem de bastir el pont intentant que els estudiants es facen preguntes sobre els textos i que avancen en la seua complexitat interpretativa. Treballar sobre l'experiència literària dels alumnes i seleccionar els continguts literaris imprescindibles per a interpretar les obres hauria de ser la base de l'educació literària.

Sense dubte,  la webcast de formació del Ministeri d'Educació Leer.es, seguint la famosa Webcasts for Educators, de Jim Cummins, i promoguda per Pilar Pérez i Felipe Zayas, és una fita molt important per a la promoció de la lectura. S'hi repleguen articles de veus expertes i bones pràctiques d'aula per a la formació de docents, clau de l'educació de qualitat. Pilar Pérez, en la presentació d'aquesta web aconsellà cinc estratègies per a canviar l'escola: cal promoure activitats duradores en el temps, impulsar l'aprenentatge actiu i col·laboratiu, implicar un equip de professors, reflexionar sobre la pràctica docent i partir de les necessitats de l'alumnat.

El III Congrés Leer.es: Motius per a llegir, salda un bon resultat de comptes per als que hi vam acudir. A cada ponència, cada presentació, xarrada, descans, tertúlia, sopar... hi va haver un grapat d'idees i d'afectes que esdevenen també un bon pretext per a la reflexió, la motivació i la millora de moltes pràctiques docents. A més, aquests actes fan sorgir noves iniciatives d'on alimentar-nos, com ara la I Trobada de professors de llengües -per a la creació de grups de treball- que se celebrarà a Madrid el 24 de març de l'any pròxim, la qual es troba en fase de concreció. Un nou motiu per a col·laborar i aprendre entre docents.
- - - - - -
D'altres posts sobre el III Congrés Leer.es: Míriam Civera, Evaristo Romaguera, Silvia González, Podcast d'àudio.
La estación azul (Ràdio3) - Ignacio Elguero conversa amb Pilar Pérez, Felipe Zayas i Carlos Wert sobre la lectura i la webcast leer.es
- - - - - -


4 comentaris:

Antonio ha dit...

Gràcies per la crònica i pel recull de sentències tan encertades.
Bones festes.

Antoni de la Torre ha dit...

Gràcies a tu, Antonio. Tard o d'hora havia de fer una minisíntesi d'aquell congrés que, diguen el que diguen, va resultar tremendament interessant. El solatge pot ser-ne ben bé aquest post. Et desitge un bon any.

Miriam Civera ha dit...

Gràcies, Toni, per la quantitat d'enllaços que ens otorgues relacionats amb el congrés. Bona i fidel crònica!
Després d'aquesta experiència tan grata, serà interesant participar a la I Trobada de professors de Llengües. Veritat?

Antoni de la Torre ha dit...

Gràcies a tu, Míriam, pel temps dedicat a traure suc al congrés Leer.es. A veure si acaba celebrant-se de veritat la trobada de profes de llengües, tot i que jo veig que s'ajornarà la data probablement perquè tota 'moguda' requereix més preparació de la prevista. Em vindria molt millor que fóra a partir de l'abril. Altrament, endavant amb el projecte!