3 de març de 2010

II Jornada Espurn@: Cooperació i metodologies 2.0 per al canvi


Troba més fotos com aquesta a Un Entre Tants

Organitzada per l'ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona i per altres organismes oficials i educatius, dissabte passat ha tingut lloc a Salou la II Jornada Espurn@ per posar en comú quinze experiències educatives amb les noves tecnologies en àmbits de Primària, aules d'acollida i diversitat principalment, així com també s'hi han configurat vuit grups de treball al voltant de l'aplicació d'eines i entorns de la web 2.0.

En la primera part, l'escriptor Màrius Serra ha obert foc amb una amena conferència que palesava la seua mestria amb els jocs de paraules i l'enginy literari: hi érem presents 250 assistents en dissabte, per tant hi érem més que “docents”, dos-cents. I així ens va ficar tots en la butxaca. Amb tot, em vaig quedar amb tres idees. La primera: l'escriptura “demòtica” o ràpida de registres i entorns col·loquials (Twitter, sms, Facebook, etc.) és alternativa i utilitarista però s'ha d'ensenyar l'escriptura complexa als entorns que sobrepassen el paràgraf (blog, wiki...). Cal practicar molt l'adequació amb els alumnes. La segona idea amb la qual estic ben d'acord: la millor manera de fomentar la lectura és fomentar el llenguatge oral. La tercera: cal desenrotllar en l'alumnat la lectura “de caçador” (proactiva, selectiva) i la “de pescador” (lenta, compromesa). I una recomanació: Cal ensenyar a l'alumnat a esdevenir conscients de la imatge i la intimitat que mostren en l'àmbit digital. Quant a açò no poden restar analfabets.

Després d'un abundant esmorzar a l'IES Jaume I, hem continuat amb les experiències d'altres col·legues. Montserrat Vert ens ha presentat els seus treballs amb les miniwebquest: en prepara una per quinzena, feta de preguntes amb forma de webquest on l'avaluació no és tan acadèmica i complexa com en aquesta. La reflexió sobre el procés de treball per parelles i sobre l'aprenentatge sempre hi és present. Llegir, interpretar, explicar-se, conéixer-se i posicionar-se són les activitats bàsiques en aquest format d'estudi.

Imma Burgués treballa quinzenalment a Primària els valors i les emocions del seu alumnat per mitjà de contes clàssics que ella i altres companys reelaboren, il·lustren i guien amb aquests punts: introducció i sentit del conte, activitats de lectura (abans, durant i després), debat i treball lingüístic o artístic, valors i, finalment, enllaços web relacionats. Tots els seus contes es poden trobar allotjats a Calaméo.

En l'última hora, Ramon Barlam, Àlex Letosa i Carles Caño han presentat la proposta de treball en grup per tal de preparar el proper Sant Jordi “Virtual”. Es tracta de repetir i aprofundir en l'experiència del darrer curs en què es van confeccionar en diferents centres 68 relats digitals. L'storytelling -o relat digital- és el recurs d'explicar històries en un llenguatge menys lineal, que no siga l'escrit. Hi entren les històries multimèdia i gràfiques: narracions en àudio, còmics generats en webs, subtitulacions i afegitons de bafarades als vídeos elaborats o ja existents en xarxa, creacions de diaporames o de fotos narrades (pròpies o alienes) amb àudio i transicions, vídeos muntats, etc. Hi ha molt de material en la xarxa al seu voltant. Com que m'hi he apuntat al grup, espere avançar en la diversitat de propostes que n'hi ha, alhora que podré sistematitzar els recursos que els programes i les webs ofereixen. D'això en parlarem més endavant.

En definitiva, m'haguera agradat acudir a més comunicacions dels col·legues catalans, però m'he de donar per satisfet amb aquest muntó de faena de recerca que m'ha tornat a engrescar, tan motivadora i “col·laborativa”. I és que Espurna és un projecte en què hi ha sis mil professors implicats (i prop de 800 a la seua xarxa social), i les experiències amb les noves tecnologies que posen en comú estan amplament validades per la seua pràctica docent. La diversitat i riquesa de recursos, utilitats i entorns d'aprenentage TIC que apliquen a l'aula són generosament compartits a la seua web, a la xarxa social i a les seues jornades.  Espurna és, en paraules de Xavier Suñé, una tasca de construcció massiva. Per què no registrar-s'hi, aprendre i cooperar tots nosaltres en l'aplicació d'aquestes noves eines a les aules valencianes? Continuarem...

2 comentaris:

Jose Ramon Santana Vazquez ha dit...

...traigo
sangre
de
la
tarde
herida
en
la
mano
y
una
vela
de
mi
corazón
para
invitarte
y
darte
este
alma
que
viene
para
compartir
contigo
tu
bello
blog
con
un
ramillete
de
oro
y
claveles
dentro...


desde mis
HORAS ROTAS
Y AULA DE PAZ


TE SIGO TU BLOG




CON saludos de la luna al
reflejarse en el mar de la
poesía...


AFECTUOSAMENTE:
la paraula vola


ESPERO SEAN DE VUESTRO AGRADO EL POST POETIZADO DE LOVE STORY, CABALLO, LA CONQUISTA DE AMERICA CRISOL.

José
ramón...

Queti B. ha dit...

Toni, gràcies per aquesta crònica, i per haver anat allà un dissabte a aprendre i, després, compartir-ho amb nosaltres.
Molts besos