"La derrota de la pàgina en blanc": consells per a escriure bé

Parafrasege amb el títol l'enquesta publicada al diari El País, suplement Babelia (17-abril-2010), on es replegaven 21 consells de novel·listes, poetes i editors per tal d'endinsar-se en el món de la ficció [de la creació literària]. Com que no he pogut commemorar al blog el dia d'ahir -Sant Jordi-, m'he esforçat una mica a presentar una síntesi d'aquella enquesta del 17 d'abril per tal d'exercitar-me en una pràctica de resum o esquema que bé haguera pogut demanar als meus alumnes: alguns consells per a l'escriptura creativa.
Tinc un manual de capçalera entre tots els que planegen sobre aquest tema: Consells a un jove escriptor, de Vincenzo Cerami, que desconstrueix el procés d'escriptura fins al punt que convida a navegar per la pàgina en blanc amb la il·lusió d'un principiant sense por. Ja n'és prou. Per això aquests processos m'interessen, com a molts de vosaltres, per si els puc utilitzar a classe de llengua alguna vegada. Si encara no heu llegit l'enquesta del diari, la seua web la publica i podrem conservar-la per treballar-la a classe. La trobe molt interessant.
Des de dissabte passat, doncs que m'apetia fer una síntesi basada en la meua interpretació subjectiva del que suposa escriure per als escriptors “professionals” i gent afí. Volia fixar-me on fan aquests més èmfasi: en els antecedents al moment de l'escriptura o bé en el procés mateix. Hi reproduïsc les seues opinions reformulades de manera no necessàriament literal.

Consells i opinions abans d'escriure:
1.És necessari haver llegit prèviament molt per tractar de driblar la tradició amb idees noves (Vila-Matas).
2.L'única forma d'aprendre a escriure és llegir els clàssics. L'originalitat no és el primer propòsit (Tusquets).
3.Cal ser un geni, si no, encomana't al treball i a l'estudi. Procura ser autèntic (Aramburu).
4.S'ha de llegir i imitar els grans escriptors. Tenir un bon mestre que no estiga nafrat pel ressentiment (Lindo).
5.Matèries que no s'ensenyen: coratge, honestedat, desvergonya, oportunitat, lucidesa, gràcia (Gumucio).
6.No escrigues sense res concret que contar. Això i la ment ben desperta (Silva).
7.Els únics mestres són els grans autors, que també ajuden a trobar la pròpia veu (Gelman).
8.Enfrontar-se a la tempesta, naufragar i perdre's fins poder “atendre-entendre” el cant dels mariners [les idees que ens naixen] (Fogwill).
9.La fase de creació és la més ampla i interessant; escriure, allò que diem escriure, és només el final del procés creatiu (Asensi).
10.Cal deixar que es podrisquen les idees al cap, que fermenten fins expel·lir l'olor que indica que ja estan preparades per a ser posades en mots (Herrera).

Consells i opinions durant el procés d'escriptura
1.És poc probable tenir regles per a escriure. Pot evitar-se el fet d'insistir i encabotar-s'hi (Poniatowska).
2.Escriure poesia és obrir-se camí en un mateix (Gelman).
3.L'escriptor ha de ser conscient d'una llista de prohibicions i de castics que té enfront (Atxaga).
4.L'escriptura és un procés de pèrdua. Després cal escriure de forma obsessiva. N'és prou de pensar intensament en allò que s'escriu (Gamboa).
5.El treball, la dedicació i les lectures són el camí més directe per tenir èxit en la creació literària (Pérez-Reverte).
6.És una activitat que no ha de ser intervinguda per altres formes de pensament. No s'ha de crear un projecte, programar, crear unes metes en l'escriptura poètica (Gamoneda).
7.Escriptor és qui escriu tots els dies, tots els moments lliures i sempre que mira alguna cosa (Mastretta).
8.Crec en el treball lent, en solitud i a l'empara d'una inspiració més o menys obedient (Pinilla).
9.El meu instant sobre el gel és l'art de cisellar amb eines les paraules sobre el fred (Guerra).
10.Hermètics i aristòcrates necessiten pensar que no hi ha regles mínimes per a ensenyar a escriure. A pragmàtics i pedagogs els convé pensar que sí. Es deu creure el que diguen els personatges [de la ficció literària] (Neuman)

He fet una mica de trampa per tal d'empatar el resultat. Si deixem a banda la genialitat i l'innatisme com a arguments discutibles, podrem veure que l'escriptura vocacional requereix una necessitat de lectures, de maduració dels relats, ja siga en la ment o mitjançant la constància d'escriure, per tal d'enfrontar-se a la llibertat i a les prohibicions que un s'autoimposa en la construcció de l'estil i del sentit de la seua obra. L'escriptor no naix, es fa. La gràcia n'és saber com i la resposta és sempre múltiple i diversa com hem vist.

I per a aquells que no complim algun requisit imprescindible, Fuster replegava una sentència francesa que tant m'ajuda a disculpar-me cada vegada que acabe una entrada de blog i la torne a llegir: “On n'écrit pas les livres qu'on veut” (No s'escriuen els llibres que hom voldria). I, malgrat tot, quanta voluntat que hi posem alguns pel plaer de compartir!

Comentaris

Q ha dit…
Toni, ara mateix m'imprimesc el post per tenir-lo ben present cada vegada que em dispose a escriure alguna coseta. Com sempre, la claves!
FRANCESC ha dit…
Em sembla un post molt i molt interessant. Me l'apunte!!! Per cert, no estic gens d'acord amb els tres comentaris primers. Bé, amb el segon una mica, però no massa. Salutacions
Miriam Civera ha dit…
Molt interessant. Estic pensant en que els consells donats es refereixen a l'escriptura de ficció, però es podrien, molts d'ells, aplicar a altres gèneres i a l'escriptura en general. Si parlem de "manuals d'escriptura", jo vaig aprendre molt sobre el text expositiu amb el llibre de Teresa Serafini "Com s'escriu". Els decàlegs i activitats oferides per Cassany, també són molt pràctiques. Toni, has encetat un tema sobre el qual en podríem parlar "largo y tendido" i fer-nos moltíssimes suggerències. Apunte la lectura que nomenes. Algú en proposa alguna més?
Oreto Doménech ha dit…
Fantàstic l'apunt. Me'l guarde. I l'enllace al Màster, amb el teu permís. Besets
Antoni de la Torre ha dit…
Salutacions a tothom i a totdon (gràcies, Oreto, per aquest nou mot que ens has descobert). Volia completar aquestes reflexions dels i de les mestres de l'escriptura (alguns també de la Literatura) amb una frase que vaig trobar fa uns mesos i que m'agrada força per tal com mostra la meua opinió al voltant de l'actitud que solc tindre amb el procés d'escriptura personal, molt dificultós per a mi, vertaderament.

“The precondition for writing well is being able to write
badly and to write when you are not in the mood." —Peter Elbow, Writing With Power

"La precondició per a escriure bé és ser capaç d'escriure
malament i d'escriure quan no tens ganes." -Peter Elbow, Escriure Amb Força
Oreto Doménech ha dit…
Això em toca ara fer a mi amb el màster. I no estic "in the mood"...

Obligar-se és dur.

Besets