Parlar amb la veu dels personatges d'una novel·la

Entre les activitats proposades per a la lectura de la novel·la de Jordi Sierra, JO, la que més seguidors ha tingut entre els estudiants és aquesta de parlar des de la veu d'un personatge escollit de la novel·la.
Es tracta que el lector invente un text 'monologat' en el qual opine sobre el personatge principal, Daniel, del seu tarannà, tracte personal, gustos, aficions. El lector (en el rol del personatge representat) ha d'abordar la relació que ha mantingut o no ha pogut amb ell, de successos passats, d'anècdotes esmentades o no a la novel·la. Ha de conservar sempre el punt de vista del personatge. El consell era que fos expressiu i natural, com si ho haguera de relatar íntimament a un amic o amiga. L'escrit s'havia de memoritzar per a 'representar-lo' o dir-lo sense llegir. A classe es gravaria amb àudio o vídeo i avaluaríem l'enregistrament de cada intervenció entre tots amb una rúbrica de cinc ítems i quatre punts per cadascun d'ells. Entre les 19 millors intervencions s'ha escollit el material per al vídeo que n'hem fet. També s'havia convidat els alumnes a presentar una foto d'algun rostre "desconegut" trobat a la xarxa que pogués encarnar la fesomia del seu protagonista. 
A la fi, el projecte es reflecteix en el vídeo que presentem baix en el qual es convida a la lectura de la novel·la generant curiositat o interés. No sabem si això ho hem aconseguit, però als estudiants els queda un bon record de treball col·lectiu, han enriquit la interpretació que de la novel·la s'havien fet i han "afaiçonat" la llengua escrita i oral per mitjà del monòleg senzill i la seua avaluació.

Activitat proposada i orientada en aquestes dues entrades del blog de 4t ESO: primera i segona.

Comentaris

Toni Solano ha dit…
Crec que l'activitat és d'una qualitat prou considerable. Reuneix els ingredients necessaris per desenvolupar les competències bàsiques de la nostra assignatura. Enhorabona.
Antoni de la Torre ha dit…
Gràcies, Toni, per la teua valoració. Hi ha una cosa de la qual no estic massa content: en la rúbrica d'avaluació, s'han d'introduir altres observacions lingüístiques, com ara que la coherència del monòleg estiga aconseguida. He comprovat que ací es produeixen encara errades significatives. I algun dels altres punts avaluables es pot eliminar. Salutacions.
xanocebreiro ha dit…
Que bona activitat! Ja tenim ganes d'adaptar-la. Un saúdo.
Antoni de la Torre ha dit…
Moitas grazas pola súa visita, Xanocebreiro. Unha información: probe adaptar ás súas necesidades a rúbrica de avaliación. Os alumnos do cuarto ano aínda cometen erros de coherencia e cohesión.
Ibi Antifeixista ha dit…
Hola!

Mireu, des de la Muntanya d'Alacant fa poquet que hem fet un bloc per avaluar la situació del català a Internet. Per ara estem començant però ens aniria molt bé que ens començaren a arribar visites.

Estem seguint altres blocs de contingut similar (en i pel català) i això. Li podeu pegar una miradeta (encara que com dic estic començant) i si vos pareix bé estaria de puta mare contar amb un enllaç vostre!

Nosaltres ja vos hem inclòs al nostre bloc, perquè teniu un contingut de puta mare!
Enhorabona i a reveure!!

XARXA CATALÀ
xarxacatala.blogspot.com
Antoni de la Torre ha dit…
Benvinguts. Ja seguisc el vostre bloc. Espere que tingueu una bona navegació i que no decaiga el vostre interés per la situació del català a la xarxa. Salutacions.