17 d’octubre de 2008

Storytelling, la màquina de fabricar històries i formatar ments

Ara no es tracta sols de l'art antiga de convertir els fets en paraules, imatges i sons, sovint per improvisació o embelliment -com defineix la Wikipedia en anglès-. Storytelling és "una arma de distracció massiva" des del màrqueting a les relacions laborals, passant per l'economia, l'empresa, la política, la guerra i els mitjans de comunicació. Christian Salmon, investigador del llenguatge, va detectar com, aprofitant-se de la vulnerabilitat de l'audiència, el relat ben construït pels que detenten el poder és assumit sense oposició. Quant al consum, la història del producte que es ven és allò que satisfà al consumidor, perquè les històries permeten mentir-nos a nosaltres mateixos. Les marques en venda ja no ofereixen un logo, sinó que disposen d'una experiència per als nostres desitjos. Malgrat aquest funcionament social, podem escapar de les històries oficials i publicitàries si desenfoquem la realitat que ens venen, o si som capaços de veure sense mirar, com va escriure Lars von Trier l'any 2000.
Storytelling, la máquina de fabricar historias y formatear las mentes, és el nou llibre de Christian Salmon, publicat en castellà a l'editorial Península.
--------------------------

Ressenya reelaborada de la que s'ha publicat avui al diari Público, pàg. 48, per P.H.R. Podeu llegir l'original en el pdf que aquest diari ofereix gratuïtament en el web.

Per a saber-ne més:

-Dossier de premsa de l'editorial, pdf.
-Notícia de l'Institut Français de Barcelona
-Recensió de Le Monde Diplomatique (Cono Sur)
-Recensió de Le Monde Diplomatique (Edició xilena)