Cicle de conferències i tallers sobre la importància de la lectura...

...d'obres literàries -o no-, a casa -o no-, canòniques -o no-, per a examen -o no-, i així una afirmació i la contrària, car sempre hi trobarem les oportunes disquisicions docents del que ha de ser la promoció de la lectura entre l'alumnat en les àrees lingüístiques -i les no lingüístiques. S'han de fer activitats o treballs al voltant de la lectura? S'ha d'avaluar el llibre "obligatori"? És més, s'ha d'imposar el títol programat? La pràctica generalitzada respon "sí" amb pocs matisos i el sistema "ens obliga". Cada trimestre encetem una o dues lectures noves a classe, títols habitualment tancats i alguns més d'optatius, i em resulta costerut haver de plantejar activitats que ratifiquen la comprensió i el profit d'un acte que hauria de ser plaent i punt per a l'alumnat. Però vaig al gra, que no era això del que volia escriure.

Tenia la intenció de fer memòria de l'existència de la web Escola de pares i mestres, que replega els tres cicles de conferències sobre la importància de la lectura amb nombrosos textos, recomanacions de llibres, consells per a fer llegir i vídeos dels escriptors i els conferenciants que acudiren al marc de les tres darreres fires als Jardins de Vivers. Crec que molts no la coneixen i que se'n pot aprofitar enormement el material presentat.
... Són uns cicles de conferències celebrats dins del marc de la Fira del Llibre de València, al llarg de tres edicions: 2008, 2009 i 2010. Aquestes xerrades han estat organitzades per l'Associació d'Editors del País Valencià, convocades conjuntament amb FAPA València i el CEFIRE de València i dirigides i coordinades per la professora Gemma Lluch de la Universitat de València.
 Les tres edicions s'han estructurat d'acord amb els temes següents:

 Pel que respecta a la relació entre la lectura i les noves tecnologies, l'any 2009 hi hagué tres conferències força interessants de les quals reproduïsc la presentació:

Llegir llibres, llegir pantalles: Conferència de l'investigador Jesús Martín-Barbero, sobre els nous codis i els nous lectors, i els canvis que les noves tecnologies ens ofereixen.
Llegim amb els fills, amb les pantalles?: Gonçal López-Pampló: el concepte de lectura va molt més enllà del llibre; és possible compatibilitzar hàbits de lectura i noves tecnologies d'oci i formació.
Llegim amb els autors a internet: Carlota Torrets, cap de producció i administradora generla del Portal "Què llegeixes?", una xarxa social, un fòrum per al foment de la lectura.

 Em volia recordar novament d'aquest portal 'Escola de pares i mestres' perquè el considere imprescindible per a les famílies que necessiten orientació i recursos per tal de motivar els seus fills en el plaer i la importància de llegir; per als docents que volen innovar alguns plantejaments en la seua matèria; per la informació aportada d'autors i conferències. I perquè aquesta web, que té tres anys, promet la continuïtat amarant lentament en la consciència dels qui tenim un compromís amb la divulgació de l'hàbit lector pels mitjans més motivadors que puguem. Molt recomanable.

Comentaris

Toni Solano ha dit…
No hem avançat molt; els docents encara segueixen pensant que llegir és només qüestió dels profes de llengües i que es redueix a l'obligació de llegir tres llibres, tres, durant l'any (fins i tot els profes nous, que recomanen lectures de fa deu o quinze anys).
Això està fent que cada dia es llegisca menys. Pense que iniciatives com aquesta podrien resoldre en part els problemes gràcies a la participació de les famíl·lies.
Teresa ha dit…
Toni, moltes gràcies per l'apunt, no coneixia aquest projecte. El trobe molt i molt interessant.

B7s
Lourdes Domenech ha dit…
Aquest és un nou descobriment que em fas. En tinc per una estoneta d'escoltar les xerrades, però t'asseguro que ho faré. El portal em sembla interessantíssim.
Antoni de la Torre ha dit…
Antonio, tens molta raó. La lectura hauria de contemplar-se en totes les matèries com està prescrit, però es bandeja encara a les àrees lingüístiuqes, com si les altres no requeriren de comprensió lectora o d'adquisició de coneixements fora de l'aula o del llibre de text. Una estratègia important és implicar les famílies en les lectures que fan els seus fills, i això és el que fa la Gemma Lluch i farà en la propera fira del llibre a València. Revisa'n el proper programa,ja que enguany vindrà carregat de TIC. Teresa, Lu, confie que tindreu temps de mirar a poc a poc els vídeos. El de Jordi Sierra m'impacta. Aquesta 3a avaluació introduiré en valencià el seu llibre 'JO', un divertidíssim relat en què l'autor es desdobla en un adolescent per a explicar com va passar de ser 'rar' a ser escriptor.
Gràcies a tots tres per comentar l'entrada. Abraçades.