...d'obres literàries -o no-, a casa -o no-, canòniques -o no-, per a examen -o no-, i així una afirmació i la contrària, car sempre hi trobarem les oportunes disquisicions docents del que ha de ser la promoció de la lectura entre l'alumnat en les àrees lingüístiques -i les no lingüístiques. S'han de fer activitats o treballs al voltant de la lectura? S'ha d'avaluar el llibre "obligatori"? És més, s'ha d'imposar el títol programat? La pràctica generalitzada respon "sí" amb pocs matisos i el sistema "ens obliga". Cada trimestre encetem una o dues lectures noves a classe, títols habitualment tancats i alguns més d'optatius, i em resulta costerut haver de plantejar activitats que ratifiquen la comprensió i el profit d'un acte que hauria de ser plaent i punt per a l'alumnat. Però vaig al gra, que no era això del que volia escriure.
Tenia la intenció de fer memòria de l'existència de la web Escola de pares i mestres, que replega els tres cicles de conferències sobre la importància de la lectura amb nombrosos textos, recomanacions de llibres, consells per a fer llegir i vídeos dels escriptors i els conferenciants que acudiren al marc de les tres darreres fires als Jardins de Vivers. Crec que molts no la coneixen i que se'n pot aprofitar enormement el material presentat.
... Són uns cicles de conferències celebrats dins del marc de la Fira del Llibre de València, al llarg de tres edicions: 2008, 2009 i 2010. Aquestes xerrades han estat organitzades per l'Associació d'Editors del País Valencià, convocades conjuntament amb FAPA València i el CEFIRE de València i dirigides i coordinades per la professora Gemma Lluch de la Universitat de València.Les tres edicions s'han estructurat d'acord amb els temes següents:
Pel que respecta a la relació entre la lectura i les noves tecnologies, l'any 2009 hi hagué tres conferències força interessants de les quals reproduïsc la presentació:
Llegir llibres, llegir pantalles: Conferència de l'investigador Jesús Martín-Barbero, sobre els nous codis i els nous lectors, i els canvis que les noves tecnologies ens ofereixen.
Llegim amb els fills, amb les pantalles?: Gonçal López-Pampló: el concepte de lectura va molt més enllà del llibre; és possible compatibilitzar hàbits de lectura i noves tecnologies d'oci i formació.
Llegim amb els autors a internet: Carlota Torrets, cap de producció i administradora generla del Portal "Què llegeixes?", una xarxa social, un fòrum per al foment de la lectura.
Em volia recordar novament d'aquest portal 'Escola de pares i mestres' perquè el considere imprescindible per a les famílies que necessiten orientació i recursos per tal de motivar els seus fills en el plaer i la importància de llegir; per als docents que volen innovar alguns plantejaments en la seua matèria; per la informació aportada d'autors i conferències. I perquè aquesta web, que té tres anys, promet la continuïtat amarant lentament en la consciència dels qui tenim un compromís amb la divulgació de l'hàbit lector pels mitjans més motivadors que puguem. Molt recomanable.
Comentaris
Això està fent que cada dia es llegisca menys. Pense que iniciatives com aquesta podrien resoldre en part els problemes gràcies a la participació de les famíl·lies.
B7s
Gràcies a tots tres per comentar l'entrada. Abraçades.