
Juan Freire ens regalà també una ponència magistral titulada "Cultura digital en educació: de les persones a les organitzacions". Com navegar per la exuberància informativa? El coneixement és un flux distribuït, no un stock. Hi ha d'haver comissaris digitals per al filtrat, l'agregació i la remescla del coneixement, per això els professors tenen avui un nou paper: esdevenir consultors i facilitadors d'informació i aprenentatge, dissenyadors de mitjans, moderadors virtuals i avaluadors continus. Els estudiants tindran el paper de col·laboradors entre ells i amb el professorat en un aprenentatge actiu. Però aquest nou paradigma planteja limitacions a les institucions per un rebuig dels usuaris, per absència d'incentius i per aversió a la innovació. Per a enderrocar la resistència cal expandir aquesta nova cultura del coneixement adquirint capacitats tecnològiques i cultura col·laborativa. La web 2.0 es generalitzarà en l'àmbit educatiu si l'administració s'implica radicalment, si es deixa que el professorat i l'alumnat exploren i adapten les noves ferramentes i s'integren així les experiències exitoses, i si, a més, es creen organitzacions com a plataformes obertes per a compartir aquesta mena de coneixements.
Ambdues ponències em van semblar magnífiques i us recomane de revisitar-les a través dels treballs que les acompanyaren. Llàstima que enguany no es pogueren gravar amb vídeo per conservar-les en la xarxa a causa de problemes tècnics. En la següent entrada abordaré, finalment, els tallers i alguna comunicació que vaig seguir amb més interés.
Comentaris