31 d’agost de 2011

Curadors de continguts

         Imatge procedent de www.webadvantage.net
Fa uns dies que vaig veure enllaçat per Ernest Prats a Twitter el post titulat '30+ cool content curation tools for personal & professional use' on es presenten 30 aplicacions en línia que s'utilitzen per a mostrar una selecció personal dels continguts web que volem oferir organitzats sota un o uns quants temes, ja siguen notícies, apunts de blogs, pàgines web i més classes de textos multimèdia. A aquesta acció els anglòfons hi diuen 'content curation' i la persona que la realitza és la 'content curator'. En català sembla que ara comença a usar-se 'curador de continguts' però l'acció no queda tan ben expressada, al meu parer, amb 'curar / curació de continguts' per bé que curar també significa 'tenir cura de'. M'esperaré a la resposta que el Termcat m'haja de donar. De moment faig servir 'preservar / preservació de continguts', que tampoc no acaba d'expressar l'abast complet de l'activitat amunt esmentada.

Doncs, quant a l'assumpte educatiu que ens sol convocar en aquest blog, la missió didàctica del professorat hauria de ser, si fa no fa, aquesta, la de curador dels continguts. Dolors Reig ho explicava en una conferència de la qual s'extreia aquesta idea en el blog de l'AMPA d'un col·legi barceloní:
La ponent va desenvolupar amb molta claredat la seva proposta educativa, encara lluny dels mètodes actuals d’ensenyament, basada en l’ús de les TIC  com a facilitadores d’un aprenentatge més autodirigit  de l’alumne i un paper del mestre, que sense perdre el seu rol, actui més com a ‘curador de continguts’ filtrant l’abundant informació disponible a la xarxa avui en dia. 
Tornant a les 30 eines per a preservar continguts web, paga la pena revisar-les i veure'n exemples perquè aquesta activitat de seleccionar (i comentar) continguts web la poden molt bé realitzar també els nostres alumnes a fi de fomentar-ne l'esperit investigador i argumentatiu. Però l'aprofitament metodològic va més enllà: amb els continguts ja seleccionats per altres -professorat, curiosos i experts en els temes tractats- l'estudiant deixa les petjades en la ruta que segueix per arribar al coneixement d'un tema proposat i mostra les seues reelaboracions i comentaris per mitjà de textos i eines semblants. La diversitat d'aplicacions per a preservar continguts en línia ens permetrà elegir les més adequades als nostres interessos així com el tipus de format textual i multimèdia en què s'han de mostrar.

4 comentaris:

Teresa ha dit...

Molt interessant, Toni. Gràcies per l'apunt. Revisaré les eïnes. B7s

Antoni de la Torre ha dit...

De res, Teresa. Crec que són ben senzilles i útils per a introduir noves tasques en l'ensenyament amb TIC. Salutacions.

Anna Gascon ha dit...

Gràcies, Toni. Sempre ens poses al dia en la 2.0. Molt interessant.

Antoni de la Torre ha dit...

Anna, gràcies a tu per continuar llegint aquests apunts i deixar-ne constància. Que tingues un bon inici de curs amb il·lusió, i que les propostes i les ganes d'experimentació no ens falten. Besets.