Aplicacions educatives de les xarxes socials (I)

De nou per ací després d'un mes i mig en què no he parat d'impartir cursos i de treballar amb l'alumnat amb wikis i xarxes socials. Lamente la desatenció d'aquest espai i la "sequera" -com en diu Queti- patida al bloc. Les properes entrades em centraré a comentar les meues darreres experiències al respecte, bastant gratificants, per cert.

Arran de la xarrada de febrer amb Toni Navarro sobre les possibilitats de les xarxes socials en l'ensenyament amb les TIC, i la seua obertura de l'espai Animació Lectora, vaig reflexionar sobre el profit d'obrir-ne una per als 45 alumnes de 4t ESO que tinc enguany. M'he passat un muntó d'hores traduint la interfície de NING al català (versió valenciana) que aviat posaré a l'abast de tothom. Facebook ja està traduït -en col·laboració, i per més d'un miler de persones-, però té una finalitat distinta, com sabeu els qui el coneixeu. Ning m'ha seduït, no sols per l'ús fantàstic que li dóna la plataforma Internet en el aula, -que va complir un any recentment-, sinó per les diverses possibilitats de control i seguretat que presenta, a més que s'elimina la publicitat si la finalitat de la xarxa és educativa. La interacció que forneix Ning és completa: xat (col·lectiu i privat), fòrums, blocs, grups de discussió que generen temes, pàgines individuals, inserció de fotos, vídeos, àudio, aplicacions, etc. fins a 10 Gb, a més de notes i creació d'esdeveniments. "De gom a gom" és la xarxa educativa experimental que he obert fa dues setmanes després d'elaborar un decàleg de conducta o "netiqueta" amb la finalitat que s'expressen en valencià correcte, hàbit inusual en una xarxa lliure com aquelles on participen molts alumnes: fotolog i tuenti (on s'accedeix per invitació només). L'èxit de participació, de moment, és aclaparador. Imagineu-vos l'alumnat castellanoparlant creant motu proprio els seus blocs i fòrums de discussió, i damunt enganxats a participar-hi i a usar el valencià espontàniament -per un miserable mig punt de nota de l'avaluació sobre cinc escrits mínims a la xarxa.

Per què Ning? La presentació que incruste ací baix pot donar-vos una idea del motiu de l'elecció. En les properes entrades relataré alguna valoració i conseqüència més d'aquest experiment. De moment podeu revisar-lo vosaltres durant aquesta setmana en què que restarà oberta la plataforma. Més tard la tornarem a la seua privadesa més íntima.

Comentaris

Queti B. ha dit…
Com sempre, Toni, estàs a l'avantguarda. Quan aprenem nosaltres a dir "pinícula" va i ara se'n diu "flim", que deien fa molts anys. Molt interessant el treball que estàs fent amb els alumnes de 4t d'ESO. Repensa't això de no fer més cursos per a profes, que els "emigrants digitals" necessitem ajudes per endinsar-nos en el món de les TIC... i no perdre'ns pel camí. T'esperàvem amb caneletes.
Una abraçada.
Oreto ha dit…
Antoni, això que expliques és fantàstic!!! És molta feina però veig que ja dóna fruits ben saborosos. També t'he trobat per la xarxa en assignatures de Màster! Enhorabona per tot plegat i gràcies per compartir el teu esforç i els teus resultats. Una abraçada.
Imma ha dit…
Toni, enhorabona. Tens una entrega total. Els inmigrants digitals anem com els caragols, poquet a poquet. Gràcies per compartir-ho.
Sàlvia ha dit…
Quina tasca més interessant. No m'estranya que els laumnes estiquen enganxats. Qui sembra, recull.
Gràcies per compartir-ho amb tots.

Besadetes
Antoni de la Torre ha dit…
Gràcies per les vostres paraules d'ànim. La xarxa social es descobreix com el marc interactiu ideal per a acostar-nos més als alumnes i fer-los treballar amb major compromís per l'ús social del valencià. Al final d'aquest curs serà interessant veure'n el resultat, però la cosa funciona malgrat les diferents implicacions de cada alumne. Ja us contaré. Salutacions.