10 d’octubre de 2008

De la lectura a la literatura: Lectures adolescents; Graó, n. 165

He llegit en alguns posts molt interessants (Lu, Felipe, Angus, Antonio, entre altres) els plantejaments que es fan els professors de llengua (i literatura) a l'hora de proposar les lectures del curs al seu alumnat. Evidentment el perfil del lector adolescent és molt variat i no volem fer-los caure en l'avorriment ni tampoc “manar” lectures de baix nivell literari -literatura de consum-, però coincidim que volem crear lectors madurs.

Per a tal fi, és probable que el debat s'haja d'estendre al camp de com treballem les lectures a classe i com les avaluem, aspectes que m'interessen especialment, a més dels títols que proposem. Imagine que la forta prescripció de lectures que existia abans a l'educació estatal -literatura nacional- xoca avui amb els programes menys intervencionistes i genera un debat ric del qual hauríem d'extraure alguns acords comuns. Ara no estic capacitat per sintetitzar-los però valdria la pena començar-hi. Per a obrir mos, us propose el núm. 165 de Graó: Lectures adolescents (octubre de 2008). Vuit articles que repassen la tipologia de lectures per a adolescents existents al mercat, a més dels seus hàbits lectors i l'acció educativa als països del nostre entorn.

A la pàgina 100 del llibre ressenyat s'informa que a Bèlgica es reserva la lectura de textos no contemporanis a fragments treballats a l'aula i les obres completes a la literatura contemporània i juvenil. A França la distinció es fa entre lectura autònoma (a l'aula o a casa) i lectura analítica i guiada (de fragments i d'obres completes). Així s'assegura un bon guiatge de la lectura que pretenem més literària. Al meu parer rau ací un dels condicionaments en la selecció de títols: hem de marcar-nos quins aspectes volem treballar amb cadascuna de les obres que proposem. El tema m'engresca de tal manera que passaré a redactar una segona entrada.

1 comentari:

pilar garcia aparici ha dit...

Jo també li dedique moltes reflexions en començar cada curs a l'assumpte de les lectures. Me n'adone que cada curs faig plantejamentes diferents en funció dels grups que tinc i també (ho confesse) del que m'apeteix experimentar o investigar. De moment, només puc dir que he fullejat el monogràfic "Lectures adolescents". Trobe que ha d'oferir informació ben aclaridora per obrir noves vies en la formació del lector de literatura. Sempre segueix el treballs fets o coordinadats per Teresa Colomer.