... Després d'una setmana les idees barallades al Congrés es decanten. Ressonen les paraules d'Anna Camps demanant que lingüistes i estudiosos de la didàctica treballen junts perquè algun dia fem una gramàtica pedagògica de les llengües que ensenyem. S'ha reivindicat el treball col·laboratiu entre docents. S'ha exposat la necessitat d'observar i analitzar la manera com fem l'ensenyament -amb gravacions audiovisuals de les converses a classe entre alumnat i professorat-, interessa el canvi individual i col·lectiu que generen les interaccions a classe. S'han experimentat amb èxit noves formes d'acostar la lectura als adolescents amb les tertúlies dialògiques. El marc comú europeu de referència condiciona ja l'ensenyament de la llengua i n'és un referent clar malgrat la manca d'adaptació dels llibres de text. És necessari fomentar estratègies per a l'autonomia de l'aprenent. Quant a les TIC, blocs, wikis, fòrums i webquests, amb els recursos que els acompanyen, no s'han explotat encara les possibilitats per treballar-hi en l'aula.
Les experiències comunicades basades en el treball a classe i amb les TIC han sigut molt diverses i suggeridores. A tall d'exemples hem sentit el tractament del relat tradicional amb ferramentes multimèdia, l'ús dels blocs per crear seqüències didàctiques, la lectura de poemes per a l'elaboració d'un poemari propi, models de webquests que incorporen el treball amb la gramàtica textual, l'ús d'aplicacions interactives en un aula virtual, la reivindicació del treball a l'aula del bon discurs oral, les dificultats de transferència per part de l'alumnat a l'hora de relacionar el saber gramatical i l'ús lingüístic, l'aula com a àmbit d'investigació sobre l'ensenyament i aprenentatge de la llengua. Al Simposi s'ha proposat una metodologia d'investigació des de l'anàlisi de situacions d'aula.
Cal esperonar, doncs, la investigació en la mateixa aula amb una perspectiva sociohistòrica: hem de saber què féiem abans per comprendre i modificar el que fem avui. Alhora hem d'analitzar l'objecte ensenyat per adaptar-nos a les dificultats de l'alumne en el procés d'aprenentatge. L'objecte d'ensenyament també progressa i nosaltres hauríem d'avançar amb ell...
Comentaris
Creo que los congresos son útiles porque muestran el estado de la cuestión, pero lo serían aún más si investigadores, expertos y profesores pudieramos trabajar conjuntamente y de forma regular.
Muchas veces da la impresión de que cada colectivo va a su aire.
Saludos.