EDUBLOGS 2008: tallers i comunicacions (III)

L'encontre de Santiago va permetre la possibilitat de seguir dos tallers de dues hores entre els onze que s'organitzaren. L'encert va ser la diversitat de nivells i de recursos presentats. Però l'inconvenient sempre serà l'escàs temps amb què comptem per a iniciar-nos en plataformes complexes (Moodle, Joomla, eXe Learning), o programes d'autor (Lim). Aquesta mancança ve corregida en part per la continuïtat que hom té amb els tutorials que els professors del taller han elaborat per tal de seguir “trastejant”al llarg de l'estiu. “Multimèdia en els blocs”, preparat per Ángel Puente, va repassar els reproductors d'àudio i vídeo existents, dels quals vull destacar el més senzill, el play tagger de del.icio.us, per la seua simplicitat a l'hora d'inserir un MP3 -o una llista- que podem tenir allotjat en un servidor nostre. D'altres troballes personals han sigut la inserció de vídeos amb blipTV, Dailymotion, Vimeo (de gran qualitat d'imatge) i dotSUB (que permet subtitular els vídeos pujats), entre d'altres llocs més coneguts.
Víctor Cuevas ens va introduir en la plataforma Moodle, recurs que es va estenent en molts centres educatius com a campus virtual de formació o per a presentar, resseguir de prop i avaluar els treballs que es plantegen als estudiants. Per entrar-hi es necessita registre o identificació. Altrament no es pot accedir en la majoria d'ocasions als recursos que un moodle conté. Així i tot, té unes vastes possibilitats d'explotació. Tan sols cal disposar d'un servidor (o domini) propi -de pagament?- on descarregar la interfície i el material que anem adjuntant durant l'elaboració. Però sembla que hi ha un servidor gratuït nordamericà per a crear-nos el propi moodle: http://ninehub.com/. La molèstia és que insereix publicitat.
Pel que fa a les comunicacions, en destacaré tres. En la primera, Pilar Mingote y Berta García ens van emocionar amb l'ús del bloc i la confecció d'una revista (Chicass 10) que fan amb les dones-mares recloses en la penitenciaria de Teixeiro. Per a elles és la finestra en el mur que els permet “veure'ns” i ser vistes d'una manera nova (prenc la metàfora de Lourdes Barroso). Álvaro Pérez Vilariño va presentar el projecte “Chirón”, un portal web 2.0 col·laboratiu per a professors de llengües clàssiques, fàcil d'usar i multilingüe. Els continguts són lliures, no jerarquitzats i classificats per etiquetes. S'hi troben novetats, més de 170 blocs de professors enllaçats, wikis, catorze mil fotos temàtiques, fòrum, xat, etc. Ja hi tenen molt de material publicat. Per acabar, Fran Iglesias ens parlà del projecte Grimm, un dels més veterans de la xarxa (des de 1992). El nom rememora la tradició oral i escrita. Començaren amb software educatiu, ferramentes d'autor, llocs web, video, animacions, pel·lícules. Des de 2004 l'empresa i la Universitat abandonen el programa i resten només els profes. En una aula Grimm es treballa per projectes, diversos alhora. Un d'ells es diu el Zoo de les lletres (de 3 a 5 anys): lectoescriptura en la web amb animacions, cançons i contes. Un altre és el taller d'imatge: animació i vídeo digital per alfabetitzar els d'infantil i primària. Un tercer projecte es diu IM Podcast: canal de ràdio, TV i material didàctic creat per l'alumnat. Arribaren a fer una sèrie de televisió. Finalment hi ha el Contallibres: podcasts amb recomanacions de llibres fets per i per a xics i xiques de totes les etapes.
Ja he avançat que s'hi van realitzar onze tallers i setze comunicacions on l'experiència i els coneixements palesats pels companys ens brindaren un amplíssim ventall d'activitats i recursos que es poden dur per mitjà de les TIC a l'ensenyament. I sens dubte els assistents a la trobada en vam traure molt de profit. Per això vull agrair als organitzadors, als ponents i al professorat dels tallers la seua generosa aportació durant aquestes dues jornades que no dubte a comparar amb una esplèndida escola d'estiu semblant a les que celebràvem al País Valencià als anys vuitanta i noranta. No sé per què sempre em ve al cap aquesta semblança: la renovació pedagògica horitzontal, des del professorat i per al professorat. Esperem no sols que continuen les trobades anuals sinó que Aulablog i El Tinglado, amb els nous socis, intensifiquen les propostes didàctiques d'aquesta mena amb experiències concretes d'aula i de matèria.

Comentaris