Lectura dramatitzada de l'obra Ací no paga ni déu

Una de les pràctiques que fem assíduament a classe de llengua és la de llegir en veu alta, fer lectura "comprensiva". Ja ho vaig comentar en dos posts de l'any passat. Tota mena de gèneres. Enguany hem començat amb la peça de Dario Fo Ací no paga ni déu. A banda de la vàlua literària i social, aquest llibre agrada molt a l'alumnat i dóna joc per llegir un grapat d'escenes on l'expressivitat i el bon humor es donen de la mà amb la literatura. Reconec que els encanta llegir-ne fragments per parelles (fins a cinc personatges, pel cap alt, entren en escena) i fer una amena lectura coral.
Com a tècnica d'acostament a l'obra, hem dedicat mitja sessió de classe en la preparació de l'escena elegida -n'he triat les sis o set més representatives-, l'han oralitzat per grups, i a la sessió següent s'han gravat amb un MP3. La missió, ara, és escoltar-se des del bloc de 3r i treballar més els aspectes prosòdics (amb la pronúncia inclosa de, per exemple, el pronom ho, o les obertures de les vocals tòniques). En acabar els controls d'avaluació, repetirem de nou la lectura i probablement la gravarem per detectar-ne els canvis. D'altra banda, el meu alumnat de l'optativa de Dramatització està preparant també les escenes per a "representar-les" davant els meus tres grups de 3r. Supose que acabarem reflexionant sobre els diferents plànols de lectura i de dramatització possibles.

Faig públic el podcast amb les tretze lectures com a mostra del treball iniciat a classe. En un mes hauríem de presentar algunes millores per tal com es tracta d'alumnes de llengua primera castellana que usen la varietat apitxada de València -model que no censurem en la llengua espontània mai, però sobre el qual oferim sempre l'alternativa estàndard, recomanable en aquest àmbit teatral-. S'indiquen les pàgines llegides de l'edició publicada per Bromera al costat de cada gravació.

Comentaris

Anònim ha dit…
El 3r trimestre llegirem la mateixa obra de Fo i també volíem treballar la dramatització, la lectura en veu alta i la veu. Em sembla una magnífica idea gravar-se amb l'MP3 per sentir-se i assajar. Ja t'explicaré com ens va.
Per cert, ara estic acabant, l'esclau del Mercadal (Bromera). Hem triat aquesta obra per dissenyar el nou crèdit de síntesi dde 3r d'ESO. Tracta de les peripècies d'un noi jueue, un cristià i un de musulmà a la Girona de Pere III. A partir d'aquí volem treballar Girona, temes d'interculturalitat... El recomano per a alumnes de 1r cicle d'ESO, de 3r a tot estirar. Si saps de llibres que funcionin entre els teus alumnes i que els agradin, digue'm títols. Necessito fer una bona relació d'obres que agradin als nostres alumnes... Hem d'enganxar-los a la lectura!
Antoni de la Torre ha dit…
Salutacions, Carolina. M'alegra rellegir-te per ací. La teua recomanació la traslladaré als col·legues de primer cicle. Sembla un bon títol L'esclau del Mercadal. A tercer ESO els farem llegir a la segona avaluació el llibre de poesia de Marc Granell L'illa amb llunes, poc extens i amb moltes activitats que s'hi proposen. Hi treballem les figures retòriques i l'escriptura de poemes. Funciona bastant bé malgrat el rebuig inicial de llegir poesia. Com que tenim un parell de videos gravats per nosaltres amb el poeta, també els passem. A això s'afegeix la busca i selecció de més autors i poemes sota alguna temàtica. Pots consultar d'aquest bloc, als temes arxivats, la secció de poesia. Més endavant et comentaré alguna cosa més de bibliografia. Fins aviat. Bona feina!
Anònim ha dit…
Hola Antoni,
jo també estic llegint amb els alumnes de tercer aquesta obra, i em sembla que et copiaré la idea que preparin una lectura d'algunes escenes, em sembla un exercici molt bo. Felicitats pel blog.
M. Rosa