Imatge del taller: Consell de redacció. (Foto de Maite Boscà) |
És cert que enganxa fer ràdio. Personalment tinc poca experiència en aquest afer, però ben intensa, tant que és probable que encete el projecte d'emetre periòdicament programes radiofònics per streaming amb els alumnes a fi d'explorar i ampliar les seues habilitats comunicatives i els interessos que comparteixen.
Fins ara només he treballat amb els àudios d'altres maneres. Jo hi distingiria dues classes d'activitats. La primera, l'activitat de gravar podcasts amb qualsevol finalitat discent, d'editar-los i apujar-los a un lloc d'hostatjament d'àudios (Ivoox) per a construir un repositori escolar de gèneres orals distints, d'usar-los com a elements d'observació i millora per l'alumnat, de divulgar-los en la xarxa, d'interactuar mitjançant valoracions sobre aquests treballs, etc. En aquest apartat l'espontaneïtat i actualitat perden pes enfront de la nova activitat que presente: la ràdio en directe per streaming. Aquesta segona manera de treballar l'oral en un entorn social que traspassa l'aula obri nous escenaris a l'aprenentatge de la llengua formal perquè es realitza "en viu" i amb la possibilitat d'ampliar el nombre d'oients fora del centre educatiu compartint el mateix instant d'aprenentatge i alhora comptant amb la possibilitat d'interactuar via telefònica o xat del programa. Imagineu el que té de motivadora la ràdio educativa.
Després del projecte que férem a l'abril a 2n de Batxillerat, vaig impartir fa poques setmanes un taller de ràdio a un grup de professors força motivats per aquesta eina didàctica. Vaig quedar encantat amb la seua participació i amb el resultat. Durant quatre hores vaig presentar breument el projecte que executàrem en l'optativa d'Habilitats Comunicatives a 2n de Bat; de seguida vaig passar als tutorials de l'aplicació mòbil de ràdio i la de l'ordinador i, rere el descans, començàrem a treballar com ho fa el consell de redacció d'una emissora: en poc més d'una hora havíem d'embastar un programa de ràdio entre tots els assistents. I així es va fer: reunió per decidir els rols de cadascú i els espais del magazine. Cada equip preparà la seua secció: notícies actuals, crònica, entrevistes, gastronomia, llibres i música. El conductor i la conductora del programa prengueren nota de les col·laboracions i elaboraren l'escaleta del programa. Les dues tècniques buscaren i agregaren les sintonies necessàries i es familiaritzaren amb la consola de l'aplicació Spreaker. El temps se'ns venia damunt i calia eixir a l'aire. I amb una superba professionalitat, aquestes professores i professors del taller feren un bonic programa que us enllace ací baix.
Per acabar, he enllaçat al llarg del post amb les presentacions que vaig emprar al taller. Les done per acabades després d'ampliar-les dies més tard. Si hi trobeu errades o mancances de claredat, m'agradaria que m'ho féreu saber. Vull que aquest material puga ser útil als qui el feu servir.
- - - - - - - - -P.S. Un projecte de ràdio recent a 4t ESO és el dut a terme a Cocentaina per Encarna Pascual. I un programa realitzat per "Ràdio Federica" a l'Institut Federica Montseny és el dirigit per la professora Anna Gascón. Dos bons exemples per a atrevir-nos sense por amb el projecte de ràdio escolar.
- - - - - - - - -
Comentaris