Tres idees per a l'animació lectora

Un llibre, un recurs electrònic d'expressió i un pla de lectura.

Un dels nombrosos títols que farem llegir en valencià serà el nou recull d'històries breus del conegut autor Jordi Sierra: Pel·lícula verge (contes perversos). Llibre editat per Intermón Oxfam al mes de maig. Aquest és una compilació de relats curts, que de forma directa i sense dissimular l'horror, testimonia la realitat de milions de nens i nenes en el món: les nenes núvies de Xina, els nens guerrillers de Colòmbia, les esposes adolescents assassinades a l’Índia, són algunes de les realitats reflectides en aquestes històries, que Sierra i Fabra ha pogut constatar a través dels seus viatges per les més diverses latituds. La diversitat temàtica d'aquests relats incomplets en alguna part de la seua estructura ens permetrà encetar de nou la tertúlia dialògica a classe, la investigació periodística de successos reals semblants als narrats, la complementació narrativa d'algun relat, activitats que publicarem per mitjà d'un wiki. Ací introduirem, a més, l'aplicació següent.

El programa gratuït de Microsoft "Fotos narrades 3 per a Windows" ens fornirà l'eina de producció audiovisual que puga recrear amb imatges, so i text alguna de les històries més impactants de la lectura proposada. El nivell al qual va dirigida l'activitat serà 4t ESO. Sobre el relat digital poden trobar-se un munt d'articles a Internet, com ara el de Jaime A. Rodríguez, el de Claudia Rodríguez, la web de Carmina Gregori (UV) o bé la presentació de la professora María Alcantud (UV). Les eines per a l'Story Telling es presenten abundants, segons el mitjà i el procediment narratiu que vulguem fer-hi servir, però provarem per primera vegada el recurs multimèdia esmentat.

Per a 1r i 2n ESO, l'institut està preparant un pla de lectura. Molts centres ja el porten endavant d'una manera o altra des de fa temps. Al meu es pretén instituir organitzadament per primer cop. A tal fi estem adaptant al Joanot Martorell el projecte que es duu a terme en alguns instituts madrilenys, entre els quals es troba el Manuel de Falla, de Coslada. Si obriu el document Pdf del projecte, hi trobareu un modest pla que ja m'encantaria que pogués funcionar, si més no, durant la segona avaluació. Ho veurem.

Tres petites idees per encetar un nou any de lectures "obligatòries" i "optatives" a Secundària amb activitats amenes i una mica TIC.

Comentaris

Miriam Civera ha dit…
Casualment, al meu centre també es posarà de lectura obligatòria la que ens comentes, però en castellà. M'has donat una idea per treballar el llibre (jo encara no l'he llegit, i estava esperant a fer-ho per veure quines activitats podia dur a terme). En principi anava a proposar que triaren un dels relats i investigaren un amiqueta més obre el tema del qual tractaren. Aprofitava així per demanar un treball monográfic amb exposició oral a classe. Però encara no ho tinc massa clar, i la teua idea em sembla més atractiva.
Per altra banda, he llegit el pla de lectura i em sembla que al meu centre serà una mica difícil aplicar-ho, encara així proposaré que es dinamitze més la biblioteca i que es fomente la lectura silenciosa. He trobat que és una activitat que convé extendre.