4 de maig de 2013

"Paraula viva" amb Estellés: lectura col·lectiva de poemes

Estellés és una mica el nostre Joan Maragall (passez-moi le mot). Els relacione per l'ús que fan tots dos de la poesia amb versos espontanis, col·loquials i vitals, emanats de l'experiència personal i col·lectiva. L'autor barceloní encunyà el terme "paraula viva" per dotar-lo d'un significat que, en opinió de Montoliu, esdevé una "superexpressió" que engloba la paraula (cristal·lització), la poesia (bellesa i emoció) i el poble (veritats humanes). El poeta de Burjassot, conscient de l'abast de la seua lírica, incorpora l'expressió en aquests versos a les darreries dels anys 50 ("Assumiràs la veu d'un poble...", publicat al Llibre de Meravelles, 1971):
No t'han parit per a dormir: / et pariren per a vetlar / en la llarga nit del teu poble. / Tu seràs la paraula viva, / la paraula viva i amarga. / Ja no existiran les paraules, / sinó l'home assumint la pena / del seu poble, i és un silenci.
Al conegut poema de caràcter cívic, Estellés esmenta el seu compromís amb el poble sota una estructura monologada on el jo líric es desdobla en el tu que (es) crida a la paraula per assumir els silencis, les renúncies. Hi trobem una senzilla, però potent metàfora de la funció de la poesia. Estellés, com Maragall i nosaltres mateixos, creiem en la capacitat de la poesia per a influir sobre la conducta humana. I... arribats al temps present comprovem que el terme "paraula viva" s'actualitza i guanya un nou significat: la difusió de la lectura col·lectiva en veu alta de poesia (i també de prosa). 

Isidre Crespo, Joanvi Cubedo i Francesc Fenollosa van encetar l'any passat l'aventura valenciana de reunir grups de lectors orals en diferents actes per a retre homenatge a Joan Fuster (amb Nosaltres els valencians) i enguany, Estellés (obra poètica), també sota el nom de Paraula Viva. Una de les finalitats és la gravació de les veus per a crear un patrimoni oral d'obres clau, activitat molt en voga des de la creació de la cultura digitalitzada i molt útil per al grup social que no hi té accés visual. Doncs, en aquest projecte hem tingut la sort de rebre'ls al nostre institut fa uns dies: l'Isidre, com a antologador dels poemes, i el Joanvi com a animador de l'acte. Els donem les gràcies des d'ací per la generosa aportació al centre.

Imatge d'Estellés, del blog de  F. Viadel:
francescviadel.wordpress.com/2011/09/11/790/
Durant quatre sessions, els grups de 4t ESO, 1r i 2n de Batxillerat han dedicat una hora escassa a llegir poemes del genial Estellés que només van conéixer i preparar un dia abans amb la lectura a classe, la comprensió i la possible declamació del poema triat. L'autor sí que és conegut pels de 4t i, sobretot, pels de 2n de Bat ja que és un dels escriptors per qui es pregunta a les proves selectives, però no havien experimentat de la mateixa manera la dimensió social de la lectura col·lectiva, davant un públic més nombrós que la classe, amb micròfon, que els fa temor, en gravació d'àudio i vídeo, i amb la missió de pervivència... 

Als blogs d'aula i a twitter (pdf), alguns estudiants resumeixen la seua experiència: "Recomanable; ganes de llegir més poemes, de disfrutar-los; aprenem l'art poètic i narratiu de l'autor; a l'haver participat hem posat molt interés..." Els professors del Dept. de Valencià hem vist l'alumnat gaudir i interessar-se més per aquesta activitat que no havíem imaginat. Trobe que aquesta mena d'experiències és recomanable programar-les anualment, si més no, perquè els vincula amb les obres i els autors que podem abordar a les classes i assenten millor la motivació per al seu estudi i plaer. Als qui no coneixeu el nostre alumnat, convé recordar-vos que el 95% són de llengua primera castellana i, malgrat l'aprenentatge del valencià des de menuts, que molts aconsegueixen dominar amb fluïdesa i bastant correcció, els nous parlants mantenen certes característiques fonètiques de pronúncia influïdes per la varietat apitxada de la llengua -normal a l'àrea on som- i pel "desús" de les vocals obertes, un tret fonètic molt important que no aconseguim generalitzar en els estudiants. L'audició del vídeo següent m'ha fet pensar en la necessitat d'adoptar noves estratègies en l'ensenyança de l'oral valencià que, de segur, caldrà perfilar els mesos propers.

Us presentem, per acabar, el vídeo que replega 25 de les més de cent intervencions que es feren en la matinal de lectura col·lectiva el darrer 25 d'abril. És una petita mostra de l'esforç i l'interés que hi van tenir per la lectura atenta del nostre estimat poeta de Burjassot. Heus ací, doncs, un modest homenatge a Estellés.

- - - - -
Vídeo enregistrat amb Canon EOS 550D i editat amb Windows Movie Maker 2012.
- - - - - 
P.S. (19-09-2013) Enllaç amb els fitxers d'àudio dels 100 poemes enregistrats.