14 d’abril de 2012

El relat digital: una "Buena Práctica Leer.es"

La Web Leer.es, del Ministeri d'Educació, ha tingut a bé distingir-nos amb el segell "Buena Práctica Leer.es" del mes d'abril per l'experiència que duguérem a terme a 4t ESO el curs passat amb la creació de relats digitals motivats per la lectura de la novel·la juvenil JO, de Jordi Sierra i Fabra. Per aquest motiu vull agrair sincerament a l'equip de Leer.es el seu reconeixement. En tornar de les vacances, comunicaré la notícia als estudiants que els van fer, ara són a 1r de Batxillerat: se n'alegraran perquè "s'ho van currar" amb bona dosi d'implicació. El relat digital fou la penúltima activitat del curs per a bastir el portfoli personal, l'espai dissenyat principalment per a aprendre fent, pensar, debatre i presentar els seus treballs que, sense adonar-se'n, giraven al voltant de les lectures i d'altres textos funcionals.

Probablement haja de fer una memòria detallada d'aquest projecte si en vull traure més profit en properes edicions. La darrera fase d'avaluació no es va realitzar de forma completa el curs passat per manca de temps: l'alumnat havia de confeccionar encara el portfoli individual que presentés els millors treballs, en les dues darreres setmanes! El temps és sempre un condicionant que torege malament a classe quan intente promoure un excés d'activitats o exercicis. El ritme de la majoria dels estudiants n'és un altre. De tota manera, en lloc de la memòria he tingut l'oportunitat de redactar una comunicació per al Congrés de Relat Digital de València en el qual m'he permés reflexionar sobre algun aspecte que confronta amb els aprenentatges de la lectura i la Literatura a propòsit de les històries personals multimèdia. També s'hi troba la descripció del projecte. Un esquema es pot revisar en la presentació power point de la comunicació o en el videopòster explicatiu. Per als que teniu més interés en el tema, us convide a llegir el modest paper de deu pàgines sobre el projecte portat a terme o bé podeu escoltar l'àudio de la comunicació. 

Indubtablement, la creació de relats digitals per part dels estudiants activa un grapat de sabers i habilitats molt aprofitables per a l'educació literària i el gaudi de la lectura de manera que amb l'expressió multimodal, on diversos llenguatges entren en joc, aquells s'apropien de certs aprenentatges que el professor focalitza en cada projecte. Proposar l'elaboració individual o col·lectiva d'un relat digital com una de les finalitats de la lectura acadèmica és altament motivador. Us encoratge a experimentar les bondats d'aquest mitjà d'expressió.
- - - - - - - - - - 
NOTA: Tota la informació es troba reunida al Wiki Portfoli 4