
Després de més de tres anys de durs esforços i de treball, molt treball, aquesta vesprada [14 de desembre de 2007] es presenta un documental tan real com la vida mateixa. Pura Alegria, que així és com es diu, no és, ni més ni menys que el reflex audiovisual d'una experiència pilot que desenvolupa l'institut L'Assumpció per a incentivar els seus alumnes a llegir. Però és una mica més. És també la confiança plena que l'impulsor d'aquesta iniciativa, Josep Maria Asencio, té en la lectura com a motor de l'educació i com a vehicle d'integració educativa. Fa ja unes quantes dècades, en aqueixos mateixos murs, encara que bé és cert que amb altres vímets pedagògics ens van involucrar, a tota una generació, en la passió per la literatura. Era una mica més habitual per aquell temps, quan l'era cibernètica ni tan solament es presagiava, quan la cultura audiovisual, encara que començava a envair les llars, no copava l'oci dels més menuts, era habitual asseure's a llegir una novel·la o un conte. Ara els videojocs, internet o el xat han desplaçat la lectura de tal manera que es poden fer afirmacions tan sorprenents com ara que el 20% dels universitaris no ha llegit un llibre. Una exageració? Poguera semblar-ho, però si l'asseveració procedeix de José Antonio Marina, un dels grans gurús de l'educació actual a Espanya, sembla que la dada siga llavors molt més rigororosa. Marina va estar el dimarts a Elx i a més d'enorgullir-se d'aquest tipus d'iniciatives, va marxar meravellat, fins a l'extrem que va anunciar que actuaria d'ambaixador del documental i del foment de la lectura que l'institut de l'Assumpció promou. Perquè llegir forma de tal manera una part de l'experiència humana que bona culpa del que som ho devem als textos llegits. I als no llegits.
Comentaris
M'interessaria molt aconseguir una còpia del documental del projecte de lectura a l'hora d'alternativa. Saps si el podríem comprar enlloc?
Besets