Pòster-còmic de Marta (2n ESO) sobre l'Odissea |
Teníem arraconats des de març els còmics i les auques que els alumnes de 2n ESO van dibuixar sobre la lectura de l'Odissea (Edicions Bromera) per tal de fer-ne una exposició als corredors de l'institut el 23 d'abril. Aquest dia el vam dedicar a penjar els cartells, llegir-los i enregistrar el vídeo que veureu, si us ve de gust, a continuació. S'hi descriuen les etapes que vam seguir des de l'assignació de l'Odissea com a lectura de vacances de Nadal. A més, tres alumnes s'entrevisten per a explicar-nos com van treballar-la i què hi van aprendre.
Em va sorprendre gratament que el llibre agradés als alumnes de manera unànim, amb alguns punts de crítica, més cap a l'adaptació literària que cap a l'obra mateixa. Vaig prendre nota que caldria buscar una nova versió, menys esquemàtica i més rica lingüísticament, per a estudiants de 13-14 anys que ja reclamen històries relatades amb certa profunditat.
A classe férem lectura comprensiva en veu alta, corregint pronúncia i entonació de forma puntual i sense interrompre, per a parar-nos a resumir els capítols i aprofundir en els personatges de la mitologia grega, que tant els van fascinar, com també xarràrem sobre les actituds humanes durant la llarga travessia d'Ulisses. Tenim la fortuna que la tornada a Ítaca conté en la xarxa moltes referències iconogràfiques amb ajuda de les quals poden construir un bon treball creatiu els lectors nouvinguts. Per això enguany la proposta de classe ha estat la de contar en auca (història contada en vinyetes i amb versos) o en còmic tots els capítols de l'Odissea per tal de difondre les aventures d'Ulisses mitjançant una exposició col·lectiva. El dibuix artístic amb què il·lustrarien el relat va ser un al·licient per a molts dels lectors, i l'auca va ser el mitjà d'expressió preferit (2/3) per sobre del còmic, tot i que es produïren pòsters d'un gènere híbrid.
A gran trets, recupere ací la seqüència que es troba descrita al vídeo: resum dels capítols de l'Odissea; lectura oral a classe durant algunes sessions; diferenciació i caracterització de l'auca i del còmic amb exemples; aprofundiment en el llenguatge textual i visual del còmic amb activitats d'anàlisi, classificació i creació; textualització per mitjà d'una plantilla (storyboard) d'un capítol -distint per a cada alumne o parella- en vuit o nou vinyetes en format d'auca (dibuix i narració en vers) o de còmic (narració i diàleg en cartutxos i bafarades); revisió i correcció de l'storyboard; confecció dels cartells (DIN A3 o cartolines): títol, vinyetes, text i dibuixos a mà i, finalment, avaluació dels cartells, feta pels alumnes de l'optativa instrumental (taller de llengua de 2n) basada en cinc objectius amb quatre graus de consecució.
Aquest 23 d'abril, al nostre institut la diada del llibre fou també la diada dels viatges i les terres descrits en les lectures escolars. 1r i 3r ESO hi van participar amb altres exposicions al voltant de les rondalles d'Enric Valor i el Tirant lo Blanc respectivament. Pòsters, figures en baix relleu i maniquís amb indumentària dels personatges... foren algunes de les activitats per a traure de l'aula els nostres clàssics i per a modelar-los amb les pròpies mans.
Comentaris
Salutacions.
Felicitats!
Coneixes la versió de L'Odissea feta per l'Albert Jané?
http://mascarodeproa.blogspot.com.es/2012/11/albert-jane-el-compromis-amb-la-llengua.html
Salutacions!!
Josep Maria Aloy
Moltes gràcies, Josep Maria, per la visita, l'enllaç i la recomanació. Salutacions cordials.
És curiós com en cap moment (crec) els alumnes no han esmentat que han après a llegir, a fer una lectura comprensiva, quan en canvi és el que han fet. Vull dir, que ho han fet sense adonar-se'n.
Jo també sóc partidària de la interdisciplinarietat a l'hora de treballar la lectura (dibuix, vídeo...). Pense que és molt enriquidora aquesta manera de treballar i que motiva moltíssim els alumnes.
L'enhorabona pel treball, Toni. M'alegra veure profes que s'ho curren tant amb els alumnes.
Una abraçada ;-)
Moltes gràcies per visitar el blog i opinar. Abraçades. Fins aviat.